sobota 1. listopadu 2008

Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex nainstalováno!

Tak jsem konečně nainstaloval Ubuntu 8.10 a první dojmy jsou celkem pozitivní. Instalace proběhla bez problémů a konečně už jsem nemusel řešit zálohu dat, prostě protože mám systém zvlášť a data zvlášť na jiném logickém disku. Zase jsem ovšem musel udělat instalaci ručně, tj. vybrat ze seznamu partišen, kam se má nainstalovat ext3 a ještě tomu vybrat jako přípojný bod kořenový adresář /.

No a potom už tradiční vodklikávačka všech těch klávesnic, pásem a samozřejmě založení prvního uživatelského účtu. Kvitoval jsem s povděkem, že je tam volba automaticky logovat a že se s tím nemusím otravovat po instalaci.

Že by Intrepid Ibex běžel nějak pomaleji, toho jsem si nevšimnul. Jako nová instalace pochopitelně běží spíše rychleji :-) Líbí se mi Gnome, líbí se mi obrázek desktopu, jsou tu všude různé detailní změny a vylepšení. Trochu mě udivila integrace tlačítka pro vypnutí či restart s přepínačem uživatelů. Samostatné vypnutí - tj. pokud jsem oddělal přepínač uživatelů - je nutno přidat ručně. A nejsem si úplně jistej, jestli si zvyknu na pruhovaně animovanej progress bar. Jinak snad všechno normálka...

Okamžitě jsem upravil panel tím, že jsem si tam přidal ty standartní, často používané věci jako Sledování systému, Terminál (viz pravý klik v patřičném menu) a z ostatních doplňků Zprávy o počasí. Opět je nutno zařídit si ručně podle návodu spouštění Num Lock a odkaz na domovskou složku na plochu...

Pokud jde o rozlišení a grafiku vůbec, opět žádný problém. Povolil jsem taky nesvobodné ovladače nvidia (recommended), abych měl 3D akceleraci, a po restartu všechno fpoho.

Jo, a vyšel nový TrueCrypt, 6.1, po instalaci .deb balíčku se objeví přímo ikonka v Aplikace > Ostatní. Wow! A samozřejmě opět vyžaduje při spuštění sudo heslo.

Takže tolik asi k základnímu materiálu. Teď budu nové Ubuntu ještě dokustomizovávat. Hlavně z hlediska bezpečnosti (blokování různých logů, historií), ale i instalace příjemností. Všechny ty věci, o nichž se můžete dočíst pod tagy bezpečnost a nástroje.

Není to krásný, že po instalaci super operačního systému zdarma (screenshoty) na tebe kámo čeká ještě hafo skvělýho software opět zdarma, o kterým víš, že dokonale funguje a že si ho můžeš svobodně a rychle nainstalovat? Na některých jiných OS zpocený uživatel s dřevěnou nohou a papouškem na rameni po instalaci nelegálního OS začne zoufale prohlížet stránky s freewarem nebo se rovnou vydá na cestu zločinu.

Naopak my Linuxáci Ubuntisti máme všechno hned k dispozici zdarma, legálně, myriády programů, a můžeme se plnými doušky opájet smysluplnější činností! Linux Ubuntu - řeknu vám to férově na rovinu - je systém, kterej je ihned po instalaci připravenej k práci i zábavě. A tak to má byt.

Žádné komentáře: