pondělí 8. října 2007

Simple Backup - zálohování dat v Ubuntu

Tento článek se týká automatického zálohování dat, nikoliv zálohy a obnovy systému.

Můžete samozřejmě ručně vypalovat či jinak ukládat cenná data, ať už na CD/DVD média, klíčenky, zvláštní místo na harddisku, případně na diskety, pokud ještě máte floppy mechaniku. Ale kdo by se s tím pořád otravoval?

Nakonec jsem objevil Simple Backup (Aplikace > Přidat / Odstranit). Po instalaci běžte do Systém > Správa > Simple Backup Config. Přehledné, intuitivní ovládání na kartách, spousta voleb dle libosti (já osobně si vyhrál s Use Custom Backup Settings). Konfiguraci nutno uložit. Okamžitou zálohu (s danou uloženou konfigurací) je možno udělat stiskem tlačítka Backup Now. Takhle nějak jsem si to představoval. Super, děcka!

Obnova dat ze zálohy se provádí nástrojem Simple Backup Restore (Systém > Správa). Rozklikněte si položku Available backups a zvolte tu zálohu, který chcete obnovit: plný backup má koncovku .ful, přírůstkový koncovku .inc. V okně dole lze prohlédnout rozklikáváním šipeček obsah daného backupu. Pro samotnou obnovu ale netřeba nic rozklikávat a volit, stačí jen myší vybrat ten první adresář, typicky asi home, tím "ožijí" volby Restore a Restore As. Potom buď zvolte Restore nebo Restore As (obnovu můžete provést jinam). Obnoví se vždy ty soubory, které jsou zálohované v daném backupu. Pokud se data za určený čas nezmění, nový přírůstkový backup neobsahuje žádnou složku ani soubor.

Při pokusu jsem si zálohoval nedůležitý adresář obrazky v uživatelské složce a po hodinově nastavené inkrementální záloze, kdy jsem do zálohované složky mezitím přidal několik nových obrázků, se nové soubory skutečně zazálohovaly (v přírůstkovém backupu). Zkusmo jsem složku smazal a pak provedl Restore s plným backupem (.ful) - složka s obrázky se obnovila, ale samozřejmě v ní nebyly ty přírůstkové. Teprve až jsem obnovil také inkrementální backup (ten s .inc), objevily se ve složce obrazky též ty přidané obrázkové soubory. Asi je to triviální, ale raději jsem to popsal.

P.S. Pokud se rozhodnete automaticky defaultně zálohovat systém (nezkoušel jsem), promyslete si ještě, jestli to pro vás nepředstavuje určité riziko z hlediska ochrany soukromí. Já osobně zálohu systému nepotřebuju, aspoň ne 8. 10., když 18. října vychází Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon a bude se čistě instalovat :)

Žádné komentáře: