úterý 24. června 2008

Orca - hlasový software pro nevidomé

Dnes jsem vyzkoušel program zvaný Orca - software, který čte strojovým hlasem navigační prvky a texty v počítači a komentuje činnost systému. Na Ubuntu (Hardy Heron) je Orca předinstalovaná, ale je nutné povolit její spouštění po startu a spustit celé nastavení v Systém > Volby > Technologie usnadnění. Vyžaduje restart.

Po restartu Ubuntu se objeví okno Orcy s volbami a okamžitě jsou všechny navigační prvky, položky a činnosti operačního systému popisovány a komentovány nahlas. Srozumitelnost hlasu v češtině je poměrně vysoká, nejspíš se na něj dá rychle zvyknout (navíc lze nastavit různé vlastnosti čtení). Hlavně jsem ale coby vidomý mohl srovnat, jak Orca pomáhá při navigaci po Ubuntu. Je to svébytný systém, ale musel jsem uznat jeho užitečnost.

Potom jsem vyzkoušel Orcu ve Firefoxu 3. Orca čte navigační prvky a informuje o činnosti prohlížeče (třeba, že ukončil načítání stránky atp.). Libovolný text webové stránky je přečten po označení myší. Je to zvláštní pocit, slyšet strojový hlas číst úryvek tohoto blogu...

Orca se mi zdá být velmi cenný a sympatický program. Všechna čest lidem, kteří něco takového pro nevidomé a slabozraké vytvářejí.

Související:
BlindUbuntu (Wiki Ubuntu.cz)

Žádné komentáře: