neděle 10. června 2007

Dnes horká chvilka s xorg.conf :)

Co na tom, že venku je vedro, horko mě dnes polilo i zevnitř, když jsem se pokusil upravit soubor xorg.conf, kde je rozlišení monitoru. To se v Ubuntu 7.04 normálně nastavuje v grafickém prostředí asi jako u Windows, ale já mám takový problémek, že se mi rozlišení přepne až po jakési úvodní ploše (mám vypnuté login okno, tj. mám automatický login), která je ale v jakémsi podivném rozlišení.

Už jsem s tím xorg.conf zkoušel psí kusy, zhora dolů a obráceně, editoval, mazal co se dalo, podle různých návodů, ale tento problémek se nevyřešil, ta plocha se tam vždycky objeví a teprve pak se to celé přepne na rozlišení, které chci a zároveň se objeví vlastní pracovní plocha.

Zatím neznám Ubuntu tak dobře, abych pochopil, v čem je problém, a přiznám se, že až zase tak moc mi to nevadí, leč na druhou stranu nechápu, proč by nemohlo po úvodní obrazovce s nápisem Ubuntu naběhnout hned to rozlišení, které chci, tak jako to je ve Windows.

A tak jsem zkusil editovat xorg.conf dnes znovu, tentokrát tak, aby tam bylo jenom to správné rozlišení plus obnovovací frekvence a ještě jakési údaje, získané z terminálu. To jsem si dal. Po restartu vůbec nenaběhlo gnome, protože to chtělo jakousi rekonfiguraci xorgu nebo čeho, čemuž ovšem rozumím jako koza petrželi.

Původní fungující xorg.conf jsem měl naštěstí zálohovaný. Tak jsem chvilku čučel na ten příkazový řádek jako ve starým DOSu, a potom jsem zvolil jedinou možnost, kterou může linuxová lamka (kromě reinstalace:) udělat, totiž nabootování Ubuntu cédéčkem a pokusit se vrátit zpět původní xorg.conf.

Nějak se mi ze začátku (nepíšu to moc rozvláčně?) nedařilo přepsat ten zmrvený soubor tím správným, protože jsem neměl rootovské povolení. Přece jenom ale už nějaký ten týden denně používám Ubuntu, takže jsem editoval xorg.conf pomocí terminálu, protože sudo gedit si pamatuje každý pitomec už po třetím použití a cestu jsem si našel normálně proklikáním. Pořád to ale nešlo, až jsem pochopil, že se pokouším editovat soubor na cédéčku :) No nakonec jsem tu správnou cestu přece jen vypsal a s úlevou vrátil původní obsah do xorg.conf.

Pak jsem restartoval a Ubuntu už zase naběhlo v pohodě v grafickém rozhraní. Takže už vím, že s tím xorgem můžu zkoušet cokoliv, protože dokážu jeho původní obsah obnovit nabootováním z Ubuntu CD. No, zatím to nechám jak to je, snad jedno přepnutí rozlišení denně monitor zase tak neničí, a budu hledat a zkoušet dál. Možná, že je problém v ovladačích a měl bych si stáhnout nové, kdoví.

Update: problém zcela vyřešen, šlo o nenastavenou obnovovací frekvenci (VertRefresh), chce to v xorg.conf jako nejvyšší hodnotu v rozsahu zadat požadovanou frekvenci a drží to, už žádné přepínání.

Žádné komentáře: