sobota 2. června 2007

Dnes menší potíže s Noscriptem ve Firefox 2.0.0.4 pod Ubuntu

Jak jsem dnesky zapnul poč, tak jsem kvitoval, že mi Ubuntu automaticky nabízí aktualizaci Firefoxu na verzi 2.0.0.4. Takže jsem to odpíchnul a šel si dělat svoje, v což většinou patří kliknutí na ikonky jako Sledování systému, X sensors, puštění nějaké hudby a přemítání o nesmrtelnosti mé mateřské desky :)

Nová verze FF se po chvilce nainstalovala, a tak jsem kliknul, jako že si zasurfuju, omrknu blogy a tak. Když vtom nic. Kliknul jsem podruhé. Zase nic, Lasenic! Pak jsem zjistil, že FF se mi spustí jedině z Aplikace > Internet. Dokonce terminál cosi hlásil za chybu.

No, nakonec jsem asi napodruhé FF z těch Aplikací přece jen spustil. Bylo mi divné, že se program uráčí naběhnout až na několikátý pokus, nejsme v atletice a nejsme ani Casanova, ale možná, že prostě se někde něco stahovalo nebo dělo, co vytížilo poč natolik, že... atd. říkal jsem si.

Pak jsem zjistil, že nejde NoScript. Základní rozšíření, jak už bychom měli dobře vědět. Normálně si tam ta ikona visela na spodní liště, ale byla neklikatelná, přímo vytuhlá. A do nastavení NoScriptu (Nástroje > Správce doplňků) se nešlo doklikat, jenom to tak vyskakovalo a zaskakovalo! Spusťte šraňky a hned je zase vytahněte...

Už jsem chtěl napsat na forum Maonemu (autor), ale zase mě zaráželo, proč to postihlo jenom mě (člověk je nerad za pitomce!) a že se to tam nehemží samými rozhořčenými firefoxáky, případně Ubunťáky.

A tak jsem nějakou dobu špekuloval.... Což je zbytečné. Jediné, co má člověk reálně v ruce u FF, když chce zjistit, proč nějaké rozšíření po instalaci nové verze prohlížeče nefunguje, je zakázat všechna rozšíření kromě toho, co se chová divně, a sledovat reakce.

Což jsem udělal. Samozřejmě Noscript okamžitě naprosto bez problémů... Tak jsem postupně povoloval ty ostatní vychytávky, díky nimž tak miluju Firefox (coby přesně na míru kustomizovatelný prohlížeč), a nakonec jsem zjistil, že to dělá jedno jediné rozšíření! Nebudu ho tady radši jmenovat, nezaslouží si to, je vlastně k ničemu a navíc není třeba úplně všechno vykecat :) Každopádně už zase skáču přes javascripty.

Bez Noscript je totiž FF jako bez nohou! Adblockplus, NS, RefControl, to je Holy Trinity of Security, základ každý vydatný bezpečnosti - to, co dělá z FF asi nejbezpečnější browser vůbec, a to i heuristicky, dá-li se to tak nazvat, dopředu.

Update: tak všechno ještě trochu jinak, funguje i to "konfliktní" rozšíření, prostě to stačilo přeinstalovat. Takže plná spokojenost.

Žádné komentáře: