středa 27. června 2007

Problémek s rozlišením obrazovky v Ubuntu vyřešen

Nedávno jsem tu psal o svých hrátkách s xorg.conf, zapříčiněných tím, že se mi podivně přepínala obrazovka těsně před vlastní pracovní plochou. Bylo tam zkrátka jiné rozlišení a dnes už vím, že i jiná obnovovací frekvence.

Na řešení jsem přišel postupně. Nejdřív jsem zkoušel editovat xorg.conf tak, aby rozlišení obrazovky zůstalo stejné. To se mi povedlo, leč monitor se stále záhadně přepínal těsně před naběhnutím vlastní pracovní plochy.

A tak mi došlo, že jde o špatně nastavenou respektive v xorg.conf vůbec nenastavenou obnovovací frekvenci. Zjistil jsem si rozsah HorizSync i VertRefresh mého monitoru a přidal jsem oboje do oddílu Monitor v xorg.conf.

Jenomže ono se to pořád přepínalo :) Byť rozlišení drželo. Až pak jsem po delším uvažování (a po obdobném případu z jakéhosi anglického Ubuntu fóra) pochopil, že musím jako nejvyšší obnovovací frekvenci (tj. VertRefresh) zadat požadovanou hodnotu, aby to nešlo vejš.

Section "Monitor"

Identifier "AOC Spectrum"
HorizSync 30 - 95
VertRefresh 50 - 75
Option "DPMS"

EndSection

A světe div se, po restartu konečně (!) celý boot poprvé bez problémů s rozlišením. Žádné přepínání, požadované rozlišení stabilní a jen jedno, frekvence správně, jak má být. A když se zkusmo odhlásím (tj. do login obrazovky) a zase přihlásím, tak rovněž vše drží jak má (při bootu mám ovšem automatický login). Takže sláva, už jsem začínal mít z toho zbytečného přepínání celkem obavy. Přece jen, monitor je relativní stařešina a nerad bych ho nějak ničil víc, než je nutné.

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

konkretne. ted resim totez a podle tveho zbytecneho clanku vim 00nic a musim zkouset to same co ty. chtelo by to vic detailu.

Windfinder řekl(a)...

Našel jsem jeden starý xorg.conf z té doby (tj. pro Ubuntu 7.04) a mám tam toto:

Section "Monitor"
Identifier "AOC Spectrum"
HorizSync 30 - 95
VertRefresh 50 - 75
Option "DPMS"
EndSection

Windfinder řekl(a)...

Jinak tuším od Ubuntu 7.10 tyhle problémy s nedržícím rozlišením zmizely, od té doby už nemusím žádný xorg.conf editovat.