pondělí 21. května 2007

Operace Ubuntu úspěšně završena ! Definitivním tučňákem snadno a rychle...

Skutečně se zadařilo a nyní už svištím na Ubuntu 7.04 Feisty Fawn jako ďábel :) Nejvíc práce mi paradoxně dalo asi zálohování. Samotná instalace na harddisk byla proti tomu procházka růžovou zahradou.

Protože už jsem věděl z nabootování Ubunta a la Live CD, že všechen hardware bude fungovat, tak mě to vlastně ani moc nepřekvapilo. Jediný zádrhelík, který se vyskytnul při instalaci systému na disk, se týkal jakýchsi jazykových balíčků, ale to šlo přeskočit a nakonec se objevila hláška, že instalace byla úspěšná, a výzva k restartu.

Když jsem resnul, vytáhl jsem instalační cedlo z romky, aby tentokrát Ubuntu najelo skutečně z harddisku, kam bylo instalované. A povedlo se. Hned na začátku jsem byl vyzván k jakýmsi bezpečnostním a dalším aktualizacím, chvilku se to stahovalo, pak nainstalovalo, a vše v pohodě.

Potom jsem zprovoznil velice snadno média, to jest hudbu a video. Přehrávač vás vlastně při kliknutí na nějaký soubor s koncovkou .mp3 nebo .avi vyzve sám, zda má chybějící kodeky instalovat, což jsem mu schválil, a už to sypalo, a ani ne po několika minutách už jsem si přehrával empétrojky a avi :)

Jestli mě něco uchvátilo na Ubuntu 7.04 nejvíc, tak je to exkluzívní desktopové prostředí. Proti tomu jsou například Windows XP jenom taková holá okna. Ubuntu ve srovnání s Billovou hrozbou je asi jako nejlepšími extenzemi vytuněný Firefox proti IE. Nesrovnatelné.

Můžu říct soma somárum, že ačkoliv jsem technická lama na kvadrát, tak instalace Ubuntu 7.04 Feisty Fawn nepředstavovala vlastně žádný problém. Dokonce ani příkazový řádek (terminál) člověk vůbec nemusí použít, protože veškeré doinstalace linuxových programů děláte tak, že normálně lezete nahoru v liště do Aplikací > Přidej / Odstraň. A tam zase jen odklikáváte, odtržítkujete v hezkém grafickém prostředí.

A i těch několik užitečných úprav systému zvládnete pouhým kopírováním daných příkazů do terminálu (pozor zkratka není Ctrl + V, ale Shift + Ctrl+V, anebo zvolte Paste v menu) a entrováním. Velice mi pomohly návody na Ubuntu.cz, vřele doporučuji. Stačilo je krok po kroku následovat a všechno se povedlo. Mimochodem, pokud vadí ruční přihlašování do systému, jde to vypnout (Systém > Správa > Přihlašovací okno > Zabezpečení - Povolit automatické přihlášení ) - vysloveně to tam doporučují v kurzorové nápovědě, pokud pracujete na počítači sám, jako jediný user, nemá moc smysl se pokaždé ručně logovat.

Co říct závěrem? Mám velikou radost, že jsem objevil tak skvělý operační systém, který je nejen zadarmo, ale i opensource (důležité pro bezpečnost!) a navíc tak vychytaný a pohledný. Jsem prostě rád, že to funguje. V podstatě se v Ubuntu desktopu cítím jako doma, ovládá se velmi snadno, je tu myš a ikonky, okna a panely, programy se instalují velmi snadno pouhým klikáním... pěkné a promyšlené grafické prostředí (koš a vypínání na panelu! panely nastavitelné jak a kam libo, grafické efekty jako na Vistě, a tisíce dalších drobností, které udělají radost).

Žádné komentáře: