úterý 22. května 2007

Ubuntuning :)

Tak poslední dva dny si hraju s Ubuntu 7.04 FF a přidávám si lecjaké pěkné utilitky. Ještě pořád jsem uchvácen z toho, jak všechno šlape a hlavně jak to vypadá.

Nejdřív jsem trochu "řešil" bezpečnost, jsa lehce paranoidní. Dozvěděl jsem se, že firewall už je součástí systému, ale že defaultně povoluje všechen provoz. Pomocí grafického rozhraní Firestarter (Firestarter ale není fw, je to jen grafické nastavení, nemusí být spuštěn, vlastní fw se zavádí už při startu jako skript) si může člověk jednoduše upravit další politiku. Rád bych našel nějaké podrobnější GUI, kde by šly dávat i rozsahy adres apod. Prozatím jsem si aspoň udělal nějaké antihackerské testy (HackerWatch, PcFlank, a český test bezpečnosti) a všude mi gratulovali, tak jsem byl hned klidnější.

update: (13.07.) ještě jsem přidal ze Synapticu hledače rootkitů (rkhunter, chkrootkit), spouštějí se v Terminálu se sudo, pak třeba zadat heslo usera, u rkhuntera enterujte po každém vyzvání až do konečného přehledu:

sudo rkhunter -c ( pokud nechcete entrovat: sudo rkhunter -c -sk )
sudo chkrootkit

(konec update)

Dnes jsem si zprovoznil monitorování hardware (napětí a teploty motherboardu, harddisku atd.). Návod opět skvělý - to mě na tom baví, že desetiminutové COPY and PASTE mezi Ubuntu.cz a terminálem (a sem tam editace pár řádků) opravdu funguje a dojdete k témuž výsledku, jak slibuje návod, i když jste naprostá lama. Když jsem to zvládnul já, zvládne to i cvičený makak. A možná ten makak při ukládání toho souboru mkdev ani nenapíše za sh tečku jako já :))) No nic.

Rovněž jsem si zatím stačil úspěšně vyzkoušet virtualizaci, tedy spuštění jiného operačního systému (ehm, kteréhopak asi?) uvnitř Ubuntu. Bohovské. Bohužel, nemám na to systémové prostředky a vlastně další OS na počítači nepotřebuju ani takto virtualizovaný, ale už jen fakt, že to funguje, a JAK geniálně to funguje, mě opět uchvátil.

Jak už jsem psal během Operace Ubuntu :), tak s detekcí hardware nebyl žádný problém, internet, grafika i zvuk fungovaly jak po testovacím nabootování a la Live CD, tak po skutečné instalaci na harddisk. Rovněž média jako CD ROM nebo USB-klíčenky šlapou bezvadně. Update: tiskárna rozchozena v další verzi.

Jinak postupně objevuju další vychytávky a pozoruju, jak rychle si na tato drobná vylepšení zvykám, jak je Ubuntu intuitivní, jasné a krásné. Teď nejnověji se chystám na vyzkoušení Enemy Territory, verze pro Linux.

Žádné komentáře: