pátek 30. listopadu 2007

PCLinuxOS - veni, vidi, instali

Pozor, následující článek není návod. Opakuji: není návod!

Včera jsem psal, že je PCLinuxOS další super distro, dneska jsem zkusil instalaci. Hned zkraje řeknu, že instalace je celkem bez problémů, ale není tak blbuvzdorná jako v případě Ubuntu, kde všechno jede opravdu jen klikáním a jasnými volbami. Jako nezarazí vás žádnej zásek nebo hláška, že něco chybí, ale chce to víc kroků než Ubuntu.

Rozdíl je hlavně v tom, že pokud si zvolíš tu možnost v nabídce, tak Ubuntu bez problémů "smaže", přerozdělí, naformátuje a nainstaluje (se na) celý harddisk a čerta starého (!) se stará, kolik je tam oddílů a co je na nich a jestli ses, draku, přihlásil v LiveCD jako Guest nebo jako Root :-) U PCLinuxOS si radši, pokud jste takoví nadšenci jako já, připravte rovnou nějakej slušnej prázdnej oddíl nebo víte co: rovnou celej hdd fungl čistej smazanej. Nemluvím o znalcích Linuxu, nemluvím tady děcka o těch, kdo čtou návody! Já tady celou tu dobu sakra mluvím o rychlý několikaklikový instalaci pro nemluvňata! :-)

Mno, nakonec se mi podařilo zvolit vhodný oddíl a instalace samotná se rozjela fpoho. Dokonce se mě to ještě na cosi ptalo (myslím na GRUB nebo položky v MBR :-), ale já tam nechal, co tam bylo (když nevíš, nech default!) a požehnal jsem dokončení za účelem vyzkoušení.

Pak se vnutil restart a vytažení cedla, to znám už z Ubuntu, pak PCLinuxOS moc pěkně a rychle naběhnul už z hdd (nj, nová instalace) a pak jsem se začal vrtat v nejrůznějších nastaveních (samozřejmě všechno v grafice), kterých má tento distroš požehnaně.

Jako těžko se říká něco objektivního proti, podle mě je to fakt povedenej klikací Linux. Jestli mě tam něco subjektivně hodně štvalo, tak ta defaultní bleděmodrá barva KDE na oknech. Jde to samozřejmě snadno změnit, stejně jako si lze pohrát s pozicí panelů a dalšími četnými nastaveníňouma :-)

Akorát jsem nerozchodil bundle KeePassX, protože jsem nevěděl, jak spustit ten soubor s koncovkou .sh. V Ubuntu jenom klikneš, dáš Spustit a je to :-) Ale tohle je spíš taková drobnost, na jednom password manageru OS nestojí, jde jistě nahradit nebo vyřešit nějakým návodem. Jo, a ještě se mi nelíbil font a velikost písma ve Firefoxu, ale to předpokládám je taky věc nějakýho klikacího nastavení někde nebo doinstalování (jenže já mám nejradši ty defaultní fonty Ubuntu, no).

Celkově řečeno, PCLinuxOS je fakt vymakanej, je tam těch nastavení víc jak v Opeře :-) Vzhledově i funkčně se dá jistě hodně přizpůsobit (panely, barvy, pozadí, způsoby zobrazení různých dalších prvků, bezpečnostní nástroje, síťové nástroje, hardware...). Všechny běžné věci mi tam okamžitě fungovaly (připojení k netu, média...).

Docela rád bych PCLinuxOS zkoušel víc, jenomže potřebuju denně Ubuntu a mám jen jeden hdd :-) Pokud se někdy doplazím k nějakému dual bootu linuxových distribucí, tak PCLinuxOS si dám jako druhý Linux ze všech nejdřív. Chtělo by to delší dobu používat naostro. Každopádně si umím snadno představit člověka, který je zvědavý, co je to ten Linux vlastně zač, a když mu ukážete možnosti PCLinuxOS, bude ho nejspíš považovat za malý zázrak. Jako: "To je fakt Linux, jo? Neblbni, to vypadá super!" Jojo, myš je king.

Co říct závěrem? Doba už je dnes taková, že Linux je IN a trendy, a kdo nevyzkoušel aspoň LiveCD (= nabootovat systém z cedla a vyzkoušet bez instalace), nemůže se vůbec řadit k elitě lidstva, a já sám, jakkoliv jsem tolerance sama, se na takový lidi, kteří nevyzkoušeli Linux, už dívám s výrazným podezřením :-) Možná taky proto, že Linux díky takovejm distrům jako Ubuntu nebo PCLinuxOS je dnes opravdu pro každého jen trochu myslícího uživatele. Nebo uživatelku.

1 komentář:

rionka řekl(a)...

chm chm, ten tvuj postoj k bledemodre barve v KDE sdilim, dnes je to prostredi navic jeste straslive sklenene a chladne :)