sobota 8. března 2008

KeePassX 0.3.0 na Ubuntu 7.10

Vyzkoušel jsem crossplatformový opensourcový správce hesel KeePassX, novou verzi 0.3.0. Původně jsem to neměl v úmyslu, ale krátím si tak čekání na Linux application bundle, doufám, že bude už brzy. Vezměte prosím na vědomí, že tento článek nepíšu jako dlouhodobý uživatel KeePassX nainstalovaného přímo v Ubuntu, ale "pouze" coby uživatel oné portable verze. Rozdíl je to možná minimální, ale je tu.


Instalace do Ubuntu


Instalace do Ubuntu je prostá: na stránce Downloads stačí kliknout na patřičný .deb balíček v sekci verze pro Linux (podle toho, co máte za procesor). Automaticky se mi v prohlížeči nabídlo buď pouze stažení nebo instalování balíku. Zvolil jsem rovnou instalování. Potom klikněte na Nainstalovat balík (a připravte si sudo heslo :-) Pak si program stáhne nějaké ty závislosti a instalace je během chvilky hotová.

Nainstalovaný KeePassX se nalézá v Aplikace > Příslušenství. Založil jsem si pokusnou databázi hesel a pošteloval zkusmo velikost ikonek (View > Toolbar Icon Size) na větší, i když i ty defaultní ujdou.


Samostatný Password Generator


Nejvíc mě potěšil
nově přidaný samostatně spustitelný Password Generator (Extras > Password generator nebo CTRL + P), tak jako na KeePass Password Safe. Ve verzi 0.2.2 samostatný plodič hesel nebyl a pokud jsem si chtěl jen tak vygenerovat nějaké heslo, tak se ke generátoru dalo dostat jen přes nějaký záznam, což nebylo moc šťastné, protože hrozilo, že si člověk ve slabé chvilce změní i původní heslo toho záznamu. Takže tento samostatný generátor hesel je jednoznačně pokrok.


Uzamknutí správce


Nově přidaná je také funkcionalitka Lock Workspace. Po uzamknutí to chce heslo k odemknutí, no. Já vím, já vím, tohle je všechno i v KeePass Password Safe, že jo. Jenomže tady se pohybujeme na linuxové bázi, děcka.


AutoType : rychlé vyplňování přihlašovacích údajů

Auto-type funguje bez problémů (ale jak kde :-), daná stránka pro přihlášení musí mít povolený JavaScript (např. ve firefoxím NoScriptu) :
  1. v prohlížeči zvolte požadovanou přihlašovací stránku (pokud máte její adresu vypsanou v položce URL v KeePassX, stačí pravý klik na záznam a zvolit Open Url nebo CTRL+U)
  2. v KeePassX zvolte položku s odpovídajícími přihlašovacími údaji
  3. CTRL + V (nebo pravý klik na záznam a volba Perform AutoType) a je to
Rychlost lze doladit v Extras > Settings > Advanced, ale to jsem nepotřeboval.


Ale portable je portable

KeePassX byl tedy vylepšen o dvě vysoce užitečné funkce. Jsem zvědavý, kdy se objeví ten linuxový bundle, mám radši správce hesel v portable verzi na USB klíčence.

Žádné komentáře: