sobota 26. dubna 2008

Hardy už mi heronuje! Ubuntu 8.04 nainstalováno

Takže jo, už taky jedu na Ubuntu 8.04 LTS Hardy Heron. Původně jsem plánoval, že přejdu už včera, ale zdrželo mě zálohování mých "cenných" dat - nečekal jsem, že jich mám tolik. A pak jsem ještě smazal harddisk Dbanem (asi dvouhodinová záležitost). Přechod (plná instalace z cedla na prázdný hdd) byl bez problémů, tradiční Ubuntu odklikávačka.


Pár věcí přímo k Hardymu


Hardy mě příjemně překvapil (nemusel jsem nastavovat rozlišení monitoru, hezké Sledování systému...), ale pár výtek bych přece jen měl, a to ani ne tak ze svého pohledu, jako spíše z pohledu někoho, kdo chce Ubuntu teprve vyzkoušet :

1. proč není na ploše (nebo aspoň na panelu) Domovský adresář defaultně? jako já po celkem třetí instalaci nové Ubuntu verze v životě už vím, co mám udělat, ale pokud si Ubuntu zkouší někdo úplně nový, tak slovo Místa v panelu mu nejspíš moc neřekne a bude mít zbytečné potíže.

2. proč je pořád defaultně vypnutej Numlock? totéž v bleděmodrém, zase všichni kdo známe nápovědu na Ubuntu.cz, víme, jak Numlock poměrně jednoduše zapnout natrvalo, ale je to zbytečný opruz pro úplné nováčky a zdržovačka pro nás ostatní.


Firefox 3 - rychlý, pěkný, ale...


Další námitky bych měl k Firefoxu 3 Beta 5. Nevadí mi fakt, že byl použit v distru, jeho vzhled v Gnome je elegantní (sbohem, Winestripe ) a taky mi přijde o dost rychlejší než 2.X. Ale dost mě naštvaly Záložky, byl jsem zvyklý na ten starý jednoduchý systém a tři nesmazatelné (?) supersložky mě dost vytáčejí. Slovo "Správce" se nikde neobjeví, takže si musíte domyslet, na co kliknout... Záložky jsou slabina F3. Akorát se mi na nich líbí (1) ty rozklikávací šipečky, to se povedlo, a (2) že jdou stránky do Záložek přidat klikem na hvězdičku v adresním řádku.

Zaujala mě také správa doplňků, ale nakrkly mě Doporučované doplňky, protože nejdou oddělat. Lépe bych se cítil, kdyby tam tento prvek nezacláněl, protože dost mate. Rovněž je škoda, že zatím nejsou nové verze základních doplňků jako Tab Mix Plus pro Firefox 3 (což asi nebude trvat dlouho, psáno 26/27. 04. 2008), ale zase chápu, že beta je beta. update: tak jsem nedočkavě instaloval dev-build 3.6.1.080416 a Tab Mix plně funguje i v beta 5.


Celková spokojenost


Když pomineme skutečnost, že některé věci jsem ještě nezkoušel (nesvobodné ovladače na grafárnu; update: zdají se být OK), tak jsem celkově s novým Ubuntu 8.04 Hardy Heron spokojený. Například fungují všechna opatření na ochranu soukromí (blokování různých historií a nedávných dokumentů a pozic kurzorů), o nichž jsem tu dosud psal, bez problémů pracuje také secure-delete či TrueCrypt 5.1a. Jediná větší změna, které jsem si zatím všimnul v těch utilitkách, co používám, je, že pro X Sensors je třeba v příkazu (po přidání jako spouštěče na panel ve Vlastnosti) doplnit volbu -c a cestu ke konfiguráku Sensors, já to mám takhle:

/usr/bin/xsensors -c /etc/sensors3.conf

Následný monitoring hardware pomocí Gkrellmu také běží, tak teď ještě vyzkoušet ty nesvobodné ovladače pro nVidii.


související:

Recenze: Ubuntu 8.04 Hardy Heron (Linux Expres)
Ubuntu 8.04: V ostrém provozu (Root.cz)

4 komentáře:

FiFoml řekl(a)...

S tim firefoxem plne souhlasim. Ty nesmazatelne zalozky me dostali.. A taky doplnky a vzhledy. Mel sem ho uz hezky udelan a ted je skoro v defaultu. nastesti MouseGestures ma nahradu tak sem se na chvili spokojil aspon s timhle doplnkem.
Ovladace na grafiku mi fungujou super. NVidie to jisti.
A jeste me zarazila takova mala vec Valknut. Z nejakyho neznamyho duvodu se mi odstranil a nikde ve zdrojich neni a musel sem ho instalit manualne.
PS: jak se zvetsuje psani cast chatovaciho okna pidginu? :-)

Windfinder řekl(a)...

Ten pidgin nevim, protože ho nepoužívám.

FiFoml řekl(a)...

A co pouzivas jako IM? Kopete se mi nejak nelibilo. Kdyz sem mel wokna pouzival sem mirandu a mel sem ji dobre vytunenou ale pod linuxem vubec nejde.

Windfinder řekl(a)...

No já na vybavování přes IM moc nejsem, ale v případě nutnosti používám Jabber s klientem Gajim.